صحنه گردان «حراج ملی» کیست؟! / چگونه «موسسه خصوصی» با پسوند «ملی» ثبت شده است؟ / چگونه حراج آثار تاریخی بدون مجوز وزارت میراث فرهنگی، برپا شد؟
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۳۴۶۰۰۲
برپایی دور تازه حراجی تحت عنوان «حراج ملی» که با فروش آثاری با قدمت چند صدساله در حالی رخ داد که وزارت فرهنگ و ارشاد در اقدامی عجیب به این حراج مجوز داده و وزارت میراث فرهنگی به عنوان نهاد تخصصی و مسئول در حوزه مالکیت آثار تاریخی تاکید کرده مجوز برای حراج آثار تاریخی نداده اما در عین حال اعلام نکرده، چه اقدامات حقوقی برای برخورد با عوامل این حراج انجام داده است؟
به گزارش «تابناک»؛ حراجی تحت عنوان «حراج ملی» به تازگی برپا شد و شماری از آثار تاریخی با قدمت چند صد ساله مجموعاً با ارزش 42 به چوب حراج زده شد و فروخته شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سینی قلمزنی متعلق به دوره زندیه، نسخه خطی قرآن متعلق به دوره تیموری، انگشتر متعلق به دوره صفویه با غبار نویسی روی سنگ عقیق و شماری از آثار متعلق به دوره قاچار از جمله پرتره (ناصرالدین شاه) اثر یحیی خان غفاری (ابوالحسن ثالث) از جمله آثار تاریخی فروخته شده در این حراج است. نکته قابل تامل اینکه برخی آثار تحت عنوان «منسبو» فروخته شده که اتفاقی مرسوم نیست؛ چرا که جزو وظایف اصلی هر حراج اصالت سنجی آثار است و در حراجهای معتبر از «لفظ» مرسوم استفاده نمیشود.
این اتفاق با واکنش وزارت میراث فرهنگ و گردشگری مواجه شد و مرتضی ادیبزاده سرپرست اداره کل موزهها و اموال منقول تاریخی و فرهنگی با انتقاد از هفتمین دوره حراج ملی نوشت: «هیچگونه مجوزی از سوی اداره کل موزههای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حراج ملی صادر نشده است و همچنین به اطلاع میرساند با توجه به قدمت و قداست این آثار هرگونه خروج آنها از کشور ممنوع بوده و برابر با ماده ۵۶۱ مجازات اسلامی جرم محسوب میشود»
در مقابل هادی پورجاوید، یکی از مدیران رویداد «حراج ملی» گفته است: «مجموعه حراج ملی یک مجوز کلی از ارشاد دریافت کرده که نشان میدهد این رویداد اجازه قانونی برای فعالیت دار.» اما معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد در گفت وگویی تاکید کرده حراج ملی مجوز آنها را دریافت کرده اما برای ارائه آثاری که متعلق به میراث فرهنگی است، آنها باید پاسخگو باشند؛ زیرا آثار حراج ملی دو دسته هستند که آثار هنری آن از طرف معاونت هنری مجوز دریافت میکنند و آثار دیگر در حوزه اختیار میراث فرهنگی هستند.
در این زمینه چند پرسش مطرح است؛ نخست این که چرا بعد از هفت دوره از برپایی این حراج، متولیان امر واکنش نشان دادهاند و در این چند سال چه عاملی باعث سکوت مسئولان مربوط شده بود؟! دوم اینکه مسئولان در این مقطع چه اقدامی حقوقی را برای توقف و تعقیب عوامل این حراج انجام دادهاند؟ آیا واکنش صرفاً در حد یک یادداشت انتقادی بوده و چرا؟! این نوع واکنشها درباره ابهامها پیرامون حراج و مالکانش که «تابناک» نتوانستند آنها را به طور کامل شناسایی کند، میافزاید.
پرسش سوم درباره عنوان این حراج است؛ در خبرهای این حراج از عنوان «موسسه حراج ملی» استفاده شده است. «تابناک» نتوانست در روزنامه رسمی چنین موسسهای را بیابد اما اگر واقعاً چنین موسسهای ثبت شده باشد، بر ابهامها میافزاید که چگونه «موسسه خصوصی» با پسوند «ملی» ثبت شده است؟ برای همگان واضح است که ثبت موسسه با پسوند ملی غیرممکن است و این موسسات صرفاً به منظور امور حاکمیتی و تحت مالکیت کامل دولتی ثبت میشوند.
اگر این ثبت شرکت انجام شده باشد باید پرسید چه کسی مجوز ثبت چنین موسسه خصوصی را با پسوند «ملی» در ثبت موسسات صادر کرده و اگر این اتفاق رخ نداده باشد، باید پرسید چه کسی اجازه استفاده از لفظ «حراج ملی» را به گردانندگان این بساط داده است؟! همچنین اگر واقعاً این ثبت رخ نداده باشد، باید پرسید که چگونه عنوان موسسه ملی بدون ثبت در اخبار مربوط به این حراج استفاده شده است؟ در نهایت باید پرسید صحنه گردان «حراج ملی» کیست و چه میزان از خبرهایی که درباره این حراج در رسانههای خارجی منتشر شده، واقعیت دارد؟!
منبع: تابناک
کلیدواژه: محمد کاظمی حسین طائب حراج ملی میراث ملی میراث فرهنگی محمد کاظمی حسین طائب متعلق به دوره میراث فرهنگی وزارت میراث آثار تاریخی باید پرسید فروخته شد حراج ملی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۳۴۶۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمیدهد
محمد اسلامی گفت: در پاسخ به کسانی که میگویند میراث فرهنگی باعث خشک شدن درختان روستای تاریخی گیسک شده، باید بگویم که این یک ادعای گمراهکننده از سوی افرادی بود که آب این روستا را قبلا برای مصارف در اراضی دیگر انتقال داده بودند.
وی افزود: ما پیگیر موضوع برای بازگشت آب به روستا و زنده شدن محیط سبز و زیبای روستا هستیم و به هیچ عنوان اجازه انتقال باقیمانده آب را حتی به نزدیکترین اراضی مجاور هم نمیدهیم.
رئیس میراث فرهنگی شهرستان زرند با اشاره به تغییر مسیر آب روستا که اخیرا رخ داده، گفت: پس از گزارش مردمی، بلافاصله به روستای تاریخی گیسک رفتیم و با مشاهده جاری شدن آب در جوی وسط روستا که از بالاترین قسمت ساخت و ساز تا استخر محوطه جنب بود، خیلی خوشحال شدم، چون یکی از زیباترین حالات در این روستای گردشگری _تاریخی، جاری بودن آب در این جویبار است.
وی اظهار کرد:، اما مطلع شدیم قصد احتمالی کشاورزان انتقال این آب از طریق لوله به مناطق دیگر است لذا به اطلاع تمام دوستداران میراث فرهنگی خصوصا علاقمندان به روستای تاریخی گیسک میرسانم که حفظ بافت تاریخی و منظر فرهنگی و طبیعی روستا از وظایف میراث است و اجازه تغییر در ماهیت فیزیکی چه در بخش ساختمانها چه در بخش محیط و کشاورزی را نخواهد داد.
اسلامی تاکید کرد: طبق قانون، زمانی که یک اثر به ثبت ملی میرسد هرچند هیچ تغییری در مالکیت آن بنا اتفاق نخواهد افتاد، اما تغییر در شکل و محتوای آن اثر و نیز عرصه و حرایم آن غیرقانونی خواهد بود و عامل یا عوامل دخیل در هر اتفاقی تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زرند افزود: به استناد قانون، تخریب بناهای تاریخی مجازاتهای بسیار سختی به همراه دارد و بعضا از آن بعنوان جرمی همسان با جرمهای امنیتی یاد میشود.
روستای گیسک شهرستان زرند بر اثر زمینلرزه سال ۱۳۵۶ ویران شد و بازماندگان زلزله با کمک دولت وقت در یک کیلومتری روستای ویران شده، خانههایی بنا کردند (نام روستای جدید شهرک طالقانی است).
قرار گرفتن روستا در دامنه کوه و معماری طبقاتی آن، خانههای سرخ رنگ، وجود تالارها و بازارچههای زیرزمینی، عدم آواربرداری موجب شد این روستا به اکوموزه تبدیل شود.
میراث فرهنگی این روستای ویران شده را ثبت و به سایت گردشگری تبدیل کرده است.
روستای گیسک بزرگترین روستای خالی از سکنه ایران است و یکی از جاذبههای دیدنی در شمال کرمان است.
باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان